مسلمانان در شناخت ظرفیت‌های مسجد هنوز اندر خم یک کوچه‌اند/نوع نگاه برنامه‌ریز برای مسجد مهم است
مسلمانان در شناخت ظرفيت‌هاي مسجد هنوز اندر خم يک کوچه‌اند/نوع نگاه برنامه‌ريز براي مسجد مهم است

مسلمانان در شناخت ظرفیت‌های مسجد هنوز اندر خم یک کوچه‌اند/نوع نگاه برنامه‌ریز برای مسجد مهم است

حجت الاسلام زماني با اشاره به اينکه بسياري از ظرفيت‌هاي مساجد هنوز شناخته نشده و مسلمانان در اين امر هنوز اندر خم يک کوچه‌اند، گفت: امروز نوع نگاه برنامه‌ريز براي مسجد مهم است.
شناسه خبر : 31145 تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۳:۱۵

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) استان کرمان: حجت الاسلام والمسلمین «علی زمانی» امام جمعه راور، پنجشنبه(۲۲ مهر) در دیدار مدیر و تنی چند از اعضای ستاد هماهنگی و کانون های فرهنگی هنری‌مساجد استان با اشاره به اینکه اگر همه افراد کار خود، وجود خویش و فعالیت و عرصه هستی خود را می شناختند؛ دل به بطالت و وقت گذرانی ها نمی دادند؛ گفت: همه ضرباتی که می خوریم ازناشی از این عدم شناخت است.


 امام جمعه راورافزود: بعد از هزار سال، مسلمانان هنوز آنچنان که باید ظرفیت مساجد را نمی شناسد و اندر خم یک کوچه هستند در حالیکه امیرالمؤمنین(ع) هنگام زوال آفتاب وقتی که در مسجد کوفه نشسته بودند، فرمودند من نشستن در اینجا را بیشتر از نشستن در بهشت دوست دارم زیرا بودن در مسجد را خدا دوست دارد و بودن در بهشت را من دوست دارم.


وی این سخن امیرالمؤمنین را حاکی از جایگاه مسجد دانست و با طرح این پرسش که شرایط کارگزاران مسجد اعم از کانون و امام جماعت و... چیست؟ اظهار کرد: خداوند در سوره توبه، کسانی را باعث عمران مساجد می داند که پنج شرط داشته باشند.


حجت الاسلام زمانی ادامه داد: اگر این شرایط فقط در یک رکن مسجد هم باشد، ببینید چه می شد و همان، مسجد النبی و مسجد قبا می شد و این افراد بودند که آن مساجد، قبا و النبی شد و اینها در افراد نبود که مسجد ضرار، ضرار شد و الا گچ و آهن و... که کاری نمی کند پس نوع نگاه مهم است.


وی تأکید کرد: نوع نگاه برنامه دهنده در مساجد اهمیت دارد، اگر این نگرش منبعث از نگرش نبوی باشد همه جا مسجد‌النبی می شود؛ اگر خدای ناکرده نگاه نبوی نباشد، همان مسجد ضرار می شود.


امام جمعه راور ایمان به خدا را یکی از پنج شرط مذکور دانست و با اشاره به اینکه یکی از نیازهای انسان نیاز به دیده شدن است؛ تصریح کرد: انسان باید نوع دیده شدن و حقیقتی را در نظر بگیرد که هیچگاه منافات با رفع این نیاز نباشد.


وی عمل صالح، اقامه نماز{با هشت شرط ذکر شده در سوره معارج}پرداخت زکات و نترسیدن به غیر از خدا را از دیگر شرایط عنوان و بیان کرد: اگر همه امورات مسجد یک طرف باشد و او{امام جماعت یا دیگر ارکان} یک طرف باشد، ترسی جز خدا ندارد.


حجت الاسلام زمانی در پایان بیان کرد: کاری کنید این پنج شرط قرآنی در مسئولین کانون ها نهادینه شود و در این زمینه گفتن و آموزش مهم است.