مسجدی که پاسخگوی همه نیازهای جامعه باشد، طراز اسلامی است
مسجدي که پاسخگوي همه نيازهاي جامعه باشد، طراز اسلامي است
دیرستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان کرمان:

مسجدی که پاسخگوی همه نیازهای جامعه باشد، طراز اسلامی است

حجت الاسلام گرجي گفت: مسجدي که طراز اسلامي باشد بايد پاسخگوي همه نيازهاي جامعه اسلامي باشد که يکي از نيازها‌ نياز فرهنگي و آموزشي است.
شناسه خبر : 35930 تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۳:۱۳

به گزارش ستادارتباطات رسانه ای (فهما) از کرمان؛ حجت الاسلام مصطفی گرجی، امروز، چهارشنبه(۱۸ اسفند)؛ به مناسبت بیست و هشتمین سالگرد تأسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد، با حضور درویژه برنامه صبح بخیر کرمان در شبکه استانی کرمان با اشاره به کارکردهای مسجد عنوان کرد: مسجدی که طراز اسلامی باشد باید پاسخگوی همه نیازهای جامعه اسلامی  باشد که یکی از نیازها‌ نیاز فرهنگی و آموزشی است.


مدیرستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان کرمان با بیان اینکه یکی از کارکردهای مسجد فرهنگی و هنری است؛ گفت: در سال 1372 بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تمام کارکردهای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی  تحت عنوان سازمان ها و نهادهای متفاوتی نظامند شدند.


وی با اشاره اینکه کانون های فرهنگی، هنری و مساجد هم یک نهاد غیردولتی و غیرانتفاعی است که نقش مردم در آن بیشتر دیده می شود تصریح کرد: تکلیف و ماموریت کانون های فرهنگی و هنری مساجد در حوزه آموزشی، فرهنگی، هنری، دین و حوزه های انقلاب کارکردهای خودش را دارد و از سال ۱۳۷۲ براساس مصوبه داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد در دل مساجد دایر شد و در کنار امام جماعت، هیئت امناها و با استفاده از ظرفیت های محلی کارکردهای فرهنگی و هنری مسجد را دنبال می کنیم.


حجت الاسلام گرجی در پاسخ به این سوال که چگونه مخاطب امروز را در فرآیندهای مذهبی و دینی جذب کنیم؟ افزود:  در حال حاضر در یک جهان انفورماتیک زندگی می کنیم و با یک مخاطب دیجیتال و هوشمند روبرو هستیم بنابراین برای جذب و دعوت این مخاطبان امروزی باید از ابزار خاص خودش استفاده کنیم.


وی تاکید کرد: متولیان حوزه فرهنگ و هنر به ویژه فرهنگ و هنر دینی باید از یک ظرافت خاصی به لحاظ بیان، ارتباطات و  استفاده از ابزار  جدید برخوردار باشند.


حجت الاسلام گرجی گفت: یک بخش از جذب مخاطب در دنیای امروز این است که باید به اندازه ای دایره واژگانی خود را قوی کنیم که زبان مشترک با مخاطب داشته باشیم و این مهم ما را به فهم متقابل می رساند.


وی ادامه داد: در گذشته برای به روز رسانی اطلاعات فرهنگی خود باید در محافل دینی و مسجد حضور پیدا می کردیم اما در دنیای انفورماتیک امروز و با روبرو شدن با مخاطب هوشمند با استفاده از اپلیکیشن ها می توانیم  به راحتی به اطلاعات دست پیدا کنند.


گرجی تاکید کرد: بنابراین متولیان امر، والدین و روحانیون دینی و معلمان و اساتید دانشگاه باید خودشان را به دانایی، دردمندی و دغدغه مندی دینداری فربه  کنند اگر این مهم اجرایی شود؛ مخاطبان ما جذب خواهند شد.


وی با بیان اینکه نرم افزارهای دینی از سنین کودکی در دسترس همه مخاطبان است گفت: کارشناسان دینی، والدین و اساتید باید اطلاعات کافی از فضای مجازی داشته باشند.


وی با بیان اینکه  باید تولید محتوای متناسب با تقاضای مخاطب امروزی داشته باشیم خاطرنشان کرد: در کانون فرهنگی و هنری مساجد یکی از ابزارها هنر است که در حوزه  تئاتر و سرود بچه های مسجد  فوق العاده حضور پیدا کردند.