امام جماعت و کانون فرهنگی هنری مسجد در برابر آسیب های اجتماعی محله باید پاسخگو باشند
امام جماعت و کانون فرهنگي هنري مسجد در برابر آسيب هاي اجتماعي محله بايد پاسخگو باشند
مدیر ستاد فهما استان کرمان؛

امام جماعت و کانون فرهنگی هنری مسجد در برابر آسیب های اجتماعی محله باید پاسخگو باشند

حجت‌الاسلام گرجي، در حاشيه بازديد از کانون فرهنگي هنري مکتب الشهداء مسجد سيدالشهدا (ع) سرآسياب فرسنگي در حاشيه کرمان گفت: امام جماعت و کانون فرهنگي هنري مسجد در برابر آسيب هاي اجتماعي محله بايد پاسخگو باشند.
شناسه خبر : 36791 تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۳:۳۲

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) به نقل از خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ حجت‌الاسلام مصطفی گرجی، در حاشیه بازدید از کانون فرهنگی هنری مکتب الشهداء مسجد سیدالشهداءعلیه السلام سرآسیاب فرسنگی در حاشیه کرمان ابتدا به فرازهایی از دعای امام سجادعلیه السلام هنگام ورود به ماه مبارک رمضان اشاره کرد و نکاتی متذکر شد.

مدیرستاد هماهنگی و نظارت بر کانون های فرهنگی هنری مساجد استان کرمان افزود: در فرازی از این دعا حضرت می فرمایند« وَ أَنْ نُرَاجِعَ مَنْ هَاجَرَنَا وَ أَنْ نُنْصِفَ مَنْ ظَلَمَنَا وَ أَنْ نُسَالِمَ مَنْ عَادَانَا حَاشَى مَنْ عُودِيَ فِيكَ وَ لَكَ‏.../و با آنان كه از ما گسيخته‏ اند بپيونديم و با آن كه در حق ما ستمى روا داشته به مقتضاى انصاف رفتار كنيم و با آن كه با ما دشمنى ورزيده دوستى كنيم، جز آن كسان كه به خاطر رضاى تو با آنان دشمن شده ایم»

وی این دعاها را دارای کاربرد در زندگی فردی و اجتماعی خواند و با بیان اینکه چون قول و فعل و تقریر امام برای ما حجت است و به فرموده امام صادق علیه السلام شیعیان باید مایه زینت امامان خود باشند؛ گفت: همه مواردی که در دعای فوق مطرح شده در واقع خصوصیات مؤمنان است که ان شاءالله پایبند به این دعاها باشیم زیرا پیامبر اکرم در مورد حق خود، گذشت های فراوانی داشتند اما وقتی اجتماع و دین خدا در خطر بود هیچ تسامح و تساهلی نداشتند.

حجت الاسلام گرجی در ادامه سخنانش، ایجاد ساختارهای مختلف در نظام جمهوری اسلامی را حاکی از جِد و جَهد امام راحل برای امداد و حفظ نظام و اجتماع مسلمین خواند و اظهار کرد: یکی از این ساختارها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و کانون های مساجد هم مولود انقلاب و مورد تأکید مقام معظم رهبری هستند.

وی کسانی را که در مقابل اجتماع، مسئولیتی احساس می کنند و  خود را وقف دین و دیانت و فرهنگ می کنند و کسانی که در این نهادها مسئولیت فرهنگ و هنر دینی را دارند نزد خداوند مأجور دانست و ادامه داد: اگر خانوداه ای جذب فعالیت های دینی شود، شما قطعاً تا قیامت در نجات و رفتارهای انسانی او سهیم هستید.

حجت الاسلام گرجی خاطرنشان کرد: مردم برای نیازهای مختلف خود اعم از اخلاقی و سیاسی و...باید از مسجد، تغذیه کنند و امروز ذائقه مخاطب به طور مرتب متفاوت می شود زیرا رسانه ها{به شدت} کار می کنند و در کسری از ثانیه اخبار از غرب عالم به شرق عالم می رسد و همین باعث شده تا کار فرهنگی سخت شود.

وی خلاق بودن افرادی که کار فرهنگی انجام می دهند را مهم خواند و افزود: اگر این افراد به روز نباشند و کارآمد نشوند، در برابر این هجمه نمی توانند مخاطبان خود را نجات بدهند و البته دغدغه های مقام معظم رهبری، راه را برای خواص روشن می کند تا مسیر را برای مردم تسهیل کنند تا به قله رفیع برسیم.

مدیرستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان کرمان با بیان اینکه امروز شهرستان فهرج که اینترنت هم آنچنان سرعتی ندارد اما در میان کانون های مساجد در سطح کشور رتبه می آورد؛ تأکید کرد: برای همین باید{ برای کار فرهنگی}از همه ابزارها اعم از کتاب، فیلم، تئاتر و... حتی در نقاط محروم استفاده کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سخنان شهید حاج قاسم سلیمانی درباره مساجد گفت: امام جماعتی که محله شماره تماس او را نداشته باشد او امام جماعت موفق نیست و اگر فرزند خانواده ای در آن محله معتاد شد، فردای قیامت یقه امام جماعت و کانون مسجد را می گیرند.

حجت الاسلام گرجی اظهار کرد: اگر کار تمیز فرهنگی می کردیم آمار زندان ها بالا نمی رفت لذا نیاز به این داریم همه جلسات پیوست کتاب داشته باشد و هر محله نیاز به سواد رسانه دارد و مسجد باید سراغ محله برود و دَرِ تک تک خانه ها را بزند تا آنان را جذب مسجد کند.