دیدار و تجلیل از والدین طلبه شهید «حسن تویسرکانی»
ديدار و تجليل از والدين طلبه شهيد «حسن تويسرکاني»
همزمان با هفته دولت برگزار شد؛

دیدار و تجلیل از والدین طلبه شهید «حسن تویسرکانی»

طرح ملي سه شنبه هاي تکريم همزمان با هفته دولت با تجليل از والدين شهيد طلبه«حسن تويسرکاني» داوري توسط ستاد کانون هاي فرهنگي هنري مساجد استان کرمان برگزار شد.
شناسه خبر : 40462 تاریخ انتشار : ۹ شهريور ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۰۹:۲۵

به گزارش ستادارتباطات رسانه ای(فهما)از کرمان؛ سه شنبه های تکریم در هفته جاری با دیدار و تجلیل از والدین شهید طلبه حسن تویسرکانی برگزار شد.


حجت الاسلام مصطفی گرجی، در این مراسم در سخنانی در تجلیل از والدین شهید حسن تویسرکانی گفت: ایشان شکوه پدری و مادری را به تصویر کشیدند.


مدیرستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان کرمان افزود: شهید عصاره ای از گل وجود والدین است و قطعاً شهادت از پِی تولد یافتن از پدر و مادر خوب است.


حجت الاسلام گرجی با اشاره به اینکه تربیت از مقوله های مهم تربیت در عالم است که والدین شهدا، عصاره های وجود خود را خوب تربیت کردند؛ افزود: شهادت برای کسانی است که اولیای خدا شدند.


وی خاطرنشان کرد: شهادت هیچگاه از طعم و مزه نمی افتد؛ ۴۰ سال از شهادت شهید تویسرکانی می گذرد اما باز هم نام شهید که می آید ولوله ای در دل ایجاد شده و شهادت اصلاً تکراری نمی شود.


مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان کرمان اظهار کرد: وقتی انسان به سمت چنین مرگی رفت برای همیشه ماندگار می شود و در کنار این ماندگاری عزت و سربلندی به جامعه اسلامی داده می شود.


وی در پایان گفت: مسئولان باید بدانند بر صندلی نشسته اند که به ازای آن خون ریخته شده و جانبازی و اسارت داده شده است.


همچنین در ابتدای این دیدار؛ پدر شهید تویسرکانی با اشاره به ۱۳ سال مفقودالجسد بودن شهید افزود: در تمام این مدت هر صبح قرآن و حافظ می خواندم و صلوات و ذکر می گفتم اما حتی یکبار نگفتم چرا فرزندم شهید شد.


وی ادامه داد: بعد از ۱۳ سال، یک روز که حافظ باز کردم؛ آمد " یوسف گمگشته باز آید به کنعان غم مخور"  که سه، چهار روز بعد بنیاد شهید خبر آمدن پیکر حسن را آوردند.


پدر شهید گفت: خودم او را در قبر گذاشتم و قطره اشکی برای او نریختم و اگر اشکی هم جاری شده فقط به خاطر فرزندان امام حسین علیه السلام است.  وقتی هم خواست جبهه برود، خودم او را بسیج برده و همراهی اش کردم.

در ادامه این دیدار؛ مظهری صفات از همرزمان این شهید گفت: در والفجر مقدماتی و والفجر ۱ با هم بودیم؛ صدای خوبی داشت و نوحه هم می خواند از جمله نوحه معروف «حسین، حسین! کُن مددی تا رَویم کربلا».

 

گفتنی است؛ شهيد حسن تويسركانی در 14فروردین سال 1344 در شهرستان راور و در خانواده ای مذهبی ديده به جهان گشود. او تحصيلات ابتدايی را در شهرستان راور به پايان رساند و برای ادامه تحصيل به همراه خانواده به كرمان آمدند.

دوره راهنمايی او همزمان با فعاليت های انقلابی مردم بر ضد رژيم ستمشاهی بود که او نيز با وجود سن و سال كم در تظاهرات شركت می كرد و نسبت به توزيع اعلاميه ها و پوسترهای حضرت امام (ره) در سطح شهر حضور فعالی داشت.


همچنین در ماجرای آتش سوزی مسجد جامع، ايشان به همراه تعدادی از دوستان در مسجد حضور داشتند و در آن ماجرا به حضرت آيت الله صالحی (ره) در خروج از مسجد كمك كرد. او در سال دوم راهنمايی تصميم گرفت که تحصيلات خود را در حوزه علميه صالحيه كرمان ادامه دهد و بعد از مدتی همزمان با تحصيلات حوزوی تحصيلات كلاسيک خود را نيز به پايان رسانید.


حسن توکلی به دستور حضرت امام (ره) مبنی بر حضور جوانان در جبهه ها لبيك گفت و در تاریخ ۲۸ آبان سال ۱۳۶۱به عضويت بسيج كرمان در آمد و در ۱۴ آذر همان سال به مدت 33 روز دوره آموزشی فشرده ای را در پادگان های امام حسين (عليه السلام) و شهيد بهشتی (ره) گذراند و در تایخ ۱۷ دی ماه به منطقه جنگی جنوب اعزام شد. در طول سه ماه حضور در جبهه، مدتی مسئول تداركات و مدتی مسئول تبليغات گروه بود و در نهایت در عمليات والفجر 1 شهد شيرين شهادت را نوشيد.


پيكر مطهر اين انسان وارسته 13 سال مفقود بود تا اينكه در سال 1374 به آغوش خانواده بازگشت.
در بخشی از خاطرات نقل شده از شهید آمده است: وارد حوزه علميه شده بود و به همراه تعدادی از دوستانش روزه های قضای اموات را به جا می آورد و پولی را كه از اين راه به دست می آورد به افرادی كه برای تحصيل بضاعت مالی نداشتند می داد.